Projekt konkursowy „Rozwój kompetencji uczniów
poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów”
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020
Oś priorytetowa: XI Edukacja Kwalifikacje Umiejętności
Działanie: XI.1 Wysoka jakość edukacji
Poddziałanie: XI.1.2 Kształcenie ogólne
Okres realizacji: styczeń 2017-sierpień 2018
Cel projektu:
- wyrównanie dostępu do wysokiej jakości oferty edukacyjnej,
- wzrost kompetencji matematyczno-przyrodniczych,
- wzrost kompetencji językowych,
- wzrost umiejętności w zakresie kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej,
- wzrost kompetencji informatycznych.
Planowane efekty:
- realizacja zajęć rozwijających kompetencje kluczowe,
- wyposażenie pracowni przyrodniczej i informatycznej w środki dydaktyczne,
- rozwinięcie kompetencji cyfrowych i matematycznych,
- rozwinięcie kompetencji w zakresie przedmiotów przyrodniczych,
- zwiększenie zainteresowania nauką.
Wartość projektu: 935032,50
Wkład Funduszy Europejskich: 854737,50
Opis projektu:
W projekcie udział bierze m.in. 37 uczniów klas IV-VI Szkoły Podstawowej w Pieczyskach:
- 11 dziewczynek i 27 chłopców.
W ramach projektu uczniowie uczestniczą w:
- zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego
- zajęciach wyrównawczych z matematyki,
- kole języka angielskiego,
- kole matematycznym,
- kole przyrodniczo- ekologicznym,
- kole informatycznym,
- warsztatach z technik szybkiego uczenia się.
Projekt zakłada także udział uczniów w:
- wycieczce do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie,
- wycieczce do Centrum Wiedzy o Wodzie Hydropilis i Ogrodu Japońskiego we Wrocławiu,
- międzyszkolnym konkursie informatycznym,
- międzyszkolnym konkursie matematycznym,
- międzyszkolnym konkursie przyrodniczym,
- międzyszkolnym konkursie języka angielskiego.
Harmonogram zajęć w Szkole Podstawowej w Pieczyskach
W zajęciach informatycznych udział bierze 10 uczestników. Program zajęć zakłada:
- zapoznanie z programem do tworzenia animacji poklatkowej,
- tworzenie animacji w programie UnFREEz,
- poznanie programu typu flash do tworzenia animacji i symulacji komputerowych,
- korzystanie z programów Scratch, ELI oraz Delphi.
Zajęcia z technik szybkiego uczenia się odbywają się w dwóch grupach w formie warsztatów.
W czasie zajęć uczniowie nabędą umiejętność organizowania nauki, samokontroli i motywacji; poznają techniki szybkiego czytania i aktywizacji myślenia; nauczą się efektywnie notować, angażować wszystkie zmysły w skuteczne zapamiętywanie i twórczo rozwiązywać problemy.
Zajęcia matematyczne organizowane są w formie zajęć wyrównawczych i koła zainteresowań. Uczniowie na kole matematycznym rozwiązują zadania o zwiększonym stopniu trudności, poznali tajniki rozwiązywania, a także budowania kwadratów magicznych. Projektowali własne krzyżówki z zastosowaniem haseł matematycznych, rozwiązywali szyfrogramy utrwalając kolejność wykonywania działań, szukali brakujących cyfr w działaniach pisemnych. Szóstoklasiści rozwiązywali zadania praktyczne z wykorzystaniem prędkości, drogi i czasu, ponadto rozwiązują zadania przygotowujące na konkurs matematyczny.
Zajęcia wyrównawcze poświęcone są utrwalaniu zagadnień: jednostki pola, obwody wielokątów, pola powierzchni prostopadłościanów, procenty. “Rekreacja na działce” to zagadnienie, w którym uczniowie mogli ćwiczyć obliczanie pól i obwodów figur płaskich. Poznawali skład procentowy różnych produktów, poznawali najszybsze i najwolniejsze zwierzęta świata zgłębiając tajniki prędkości. Tworzyli ankiety na temat różnych zainteresowań uczniów, przedstawiając wyniki w tabelach i na diagramach. Uczniowie klas IV- V wykonywali obliczenia pieniężne, robiąc zakupy w sklepie, poznawali podstawowe figury matematyczne, rozpoznawali proste równoległe i prostopadłe, poznawali jednostki wagi, wykonywali obliczenia kalendarzowe, utrwalali działania pamięciowe i pisemne, działania na ułamkach przy użyciu gier matematycznych, programów multimedialnych, aplikacji matematycznych.
Zajęcia koła zainteresowań przyrodniczo-ekologicznych odbywaja się w dwóch grupach. Dotychczas przedmiotem zainteresowań były: obserwacja świata w powiększeniu, poznanie składu krwi i obserwacja jej pod mikroskopem, poznanie zmysłów człowieka, doświadczenia mające na celu odpowiedzieć, czy rośliny piją wodę, budowa prototypu płuc, w celu zaobserwowania, co dzieje się w klatce piersiowej podczas wymiany gazowej, badanie linii papilarnych. Uczestnicy zajęć poznali również najbrzydsze zwierzęta świata, a także zwyczaje panujące u pszczół w ulu.
Koło zainteresowań i zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego
W ramach projektu „Rozwój kompetencji uczniów poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020, 9 czerwca Szkoła Podstawowa w Pieczyskach zorganizowała Gminny Konkurs Języka Angielskiego. Uczestnikami konkursu były wszystkie szkoły podstawowe i gimnazjalne, które realizują zajęcia koła zainteresowań z języka angielskiego w projekcie, czyli Szkoła Podstawowa w Pieczyskach, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Wieruszowie oraz Szkoła Podstawowa i Gimnazjum z Zespołu Szkół nr 2 w Wieruszowie. Celem konkursu było rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań językowych oraz kształtowanie umiejętności uczniów.
Uczniowie szkół podstawowych zmierzyli się z zadaniami z zakresu znajomości słownictwa i wybranych zagadnień gramatycznych oraz sprawdzili swoje umiejętności czytania ze zrozumieniem. Uczniowie gimnazjum natomiast dokonali próby swoich sił w czytaniu ze zrozumieniem tekstów i wykonaniu do nich odpowiednich zadań. Były to zadania otwarte i zamknięte.
Uczniowie wykazali się bardzo wysokim poziomem umiejętności językowych.
Wśród uczniów szkół podstawowych laureatami zostali:
I miejsce Natalia Sowa
II miejsce Hubert Szczepański
III miejsce Olaf Ceglarek
wśród gimnazjalistów:
I miejsce Julia Wróbel
II miejsce Karolina Fiołka
III miejsce Daria Siwek
Gratulujemy zwycięzcom i już rozpoczynamy przygotowania do przyszłorocznej edycji.
Gminny Konkurs Języka Angielskiego
W ramach projektu „Rozwój kompetencji uczniów poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020 11 kwietnia 2018r. nasza szkoła zorganizowała II Gminny Konkurs Języka Angielskiego, który dzięki gościnności strażaków odbył się w sali Ochotniczej Straży Pożarnej w Pieczyskach. Celem konkursu było rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań oraz umiejętności językowych uczniów klas V-VII szkół podstawowych oraz gimnazjalistów, biorących udział w kołach zainteresowań z języka angielskiego. Uczniowie gimnazjum zmierzyli się z czytaniem ze zrozumieniem, natomiast uczniowie szkół podstawowych sprawdzili swoje umiejętności nie tylko w zakresie czytania ze zrozumieniem, ale również znajomości funkcji i środków językowych.
Laureatami konkursu w kategorii szkół podstawowych zostali:
I miejsce — Olaf Ceglarek– Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Wieruszowie
II miejsce — Hubert Szczepański — Szkoła Podstawowa w Pieczyskach
III miejsce — Hubert Drapiewski- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Wieruszowie
w kategorii gimnazjum – uczennice Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Wieruszowie:
I miejsce — Julia Wróbel
II miejsce — Daria Siwek
III miejsce — Natalia Brzezińska
Dwa w jednym — o nocy w szkole
Realizacja projektu „Rozwój kompetencji uczniów poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020 stała się okazją do wykorzystania zasobów programu „Żółty talerz”. Nasza nauczycielka – Anna Znamirowska — prowadząca koło języka angielskiego i zajęcia wyrównawcze z tego przedmiotu postanowiła rozwijać zainteresowania uczniów i kompensować braki w niecodzienny sposób. Kilkunastogodzinny wspólny pobyt i realizacja zadań w grupach umożliwiła uczestnikom nie tylko integrację, ale przede wszystkim obcowanie z językiem angielskim w różnorodnych sytuacjach. Program „Żółty talerz” stworzył możliwość wspólnego przygotowania posiłków z produktów zakupionych przez uczniów w „angielskim sklepie”. W czasie wieczorno-nocnej przygody z językiem angielskim na uczestników projektu czekały ponadto: gry planszowe, ruchowe, komunikacyjne, zabawy językowe, karaoke, bajki i filmy animowane. Inicjatywa potwierdziła, że do rozwijania umiejętności porozumiewania się w języku angielskim każda okazja jest dobra.
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego mają na celu utrwalenie poznanego słownictwa i struktur gramatycznych oraz rozwijanie umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem. Uczniowie wykonują również wiele zadań utrwalających funkcje i środki językowe oraz ćwiczeń rozwijających umiejętność mówienia. Uczniowie uczą się poprzez zabawę, grając w gry planszowe i wykorzystując wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych.
Koło zainteresowań z języka angielskiego
Zajęcia koła zainteresowań z języka angielskiego prowadzone są w dwóch grupach. Podczas zajęć uczniowie rozwijają umiejętności językowe, pozwalające na swobodne używanie języka w różnorodnych aspektach sytuacyjno- tematycznych, doskonalą przydatne funkcje językowe ułatwiające porozumiewanie się w sytuacjach życia codziennego. Uczniowie rozwijają również umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem poprzez kontakt z autentycznymi wypowiedziami ustnymi i pisemnymi. Wszystko to za pomocą nowoczesnych technologii (tabletów, tablicy interaktywnej oraz interaktywnych książek), gier i zabaw językowych. Podczas zajęć uczniowie przygotowują się również do konkursów językowych. A efekty ich pracy są już widoczne. W Powiatowym Konkursie Języka Angielskiego uczniowie biorący udział w zajęciach zajęli I oraz II miejsce, a w Gminnym Konkursie Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych 3 miejsce.
„W świecie samodzielnego eksperymentowania”
Pod takim hasłem kryją się tajemnice Centrum Nauki Kopernik a w rolę odkrywców wcieliło się 21 uczniów i uczennic naszej szkoły i 6 ze Szkoły Podstawowej w Teklinowie. Uczestnicy koła przyrodniczo-ekologicznego, realizowanego w ramach Projektu „Rozwój kompetencji uczniów poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020, w czasie pobytu w Koperniku eksperymentowali, poznawali i odkrywali świat. Poznali tajemnice Teatru Wysokich Napięć, Teatru Robotycznego. Eksperymentowali w laboratorium chemicznym, biologicznym i fizycznym. Obejrzeli ciekawe wystawy tematyczne i otrzymali odpowiedzi na szereg pytań. Strefa światła, korzenie cywilizacji, zmysły, funkcjonowanie człowieka w otaczającym świecie, krążenie wody w przyrodzie nie mają przed nimi tajemnic. Ciekawym podsumowaniem pobytu w Koperniku okazał się seans 3d w Planetarium. Projekcja „Astronauty” i pokaz na żywo uzmysłowiły uczestnikom, jak trudne i wyczerpujące są przygotowania do pobytu na stacji kosmicznej i ile niebezpieczeństw czyha na ludzi w przestrzeni kosmicznej. Odpowiedzi na pytanie „co było najciekawsze?” — „wszystko”, „chciałbym jeszcze raz tam pojechać”, „tonący statek”, „roboty badające dno” „tajemniczy kamień, po którym można pisać”, „kosmiczny śmietnik”, „balon”, „bańkowa ściana”, „wyrzutnia”, „morskie dno i powstawanie fal”, planetarium … utwierdziły organizatorów w przekonaniu, że cel zasadniczy projektu i tym razem został osiągnięty.
Tajemnice i piękno przyrody – Hydropolis i Ogród Japoński
W ramach projektu „Rozwój kompetencji uczniów poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020, odbyła się wycieczka do Wrocławia dla uczestników koła przyrodniczo- ekologicznego: 21 uczniów naszej szkoły i 6 ze Szkoły Podstawowej w Teklinowie.
Uczniowie zwiedzili Hydropolis – nowoczesne muzeum poświęcone najprostszej, a zarazem najbardziej niezwykłej substancji, jaką jest woda. W zabytkowym, podziemnym zbiorniku wodnym, pochodzącym z XIX wieku, mogli zgłębiać wiedzę na jej temat w ośmiu różnych strefach tematycznych. Mieli okazję na chwilę usiąść w batyskafie i poznać legendarną podróż do najgłębszego miejsca na Ziemi. Zgłębili techniki kamuflażu podwodnych stworzeń, szczegóły życia raf koralowych. Zapoznali się z wodnymi wynalazkami starożytnych inżynierów, zasadami działania stworzonych maszyn. Odkrywaniu kolejnych wątków towarzyszyły odgłosy płynących strumieni, burzy, deszczu, szumu fal morskich.
Podczas zwiedzania z chęcią oddali się chwili błogiego odpoczynku w strefie relaksu, gdzie w bajkowej i fantastycznej scenerii nabierali sił do dalszego etapu wycieczki- zwiedzania Ogrodu Japońskiego. W tej niezwykłej oazie zieleni uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak projektuje się ogrody zgodnie z filozofią zen. Ogród Botaniczny to okazja do powtórki ze znajomości znanych już roślin i poznania zupełnie nowych, egzotycznych gatunków. Poza nauką był to wspaniały relaks w otoczeniu pięknych okazów roślinnych.
Wręczenie nagród
W piątek, w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Wieruszowie, odbyła się uroczystość wręczenia nagród laureatom konkursów organizowanych w ramach projektu „Rozwój kompetencji uczniów poprzez zwiększenie jakości oferty edukacyjnej szkół w Gminie Wieruszów”.
Jesteśmy dumni z faktu, że na 21 laureatów 6 nagród otrzymali uczniowie naszej szkoły. Odnieśliśmy sukces w konkursie informatycznym, przyrodniczo-ekologicznym i języka angielskiego. Laureaci: Oliwia Sowa, Wiktoria Małyska, Małgorzata Dąbik, Hubert Szczepański, w dniu dzisiejszym, stali się właścicielami cudownych i wartościowych nagród: aparatu fotograficznego, radiomagnetofonu CD, MP4. Burmistrz Wieruszowa wręczając uczniom nagrodę zacytował łacińską sentencję „Czegokolwiek się uczysz, uczysz się dla siebie ” wzbogacając ją o stwierdzenie: „wiedzy nie odbierze ani woda, ani ogień”. Niech te słowa staną się uczniowskim mottem nie tylko dla biorących udział w konkursach. Życzymy odkrywania kolejnych tajemnic wiedzy na zajęciach i sukcesów w przyszłorocznej edycji konkursów.