Od 16 października, w naszej szkole, prowadzone są zajęcia nauki i doskonalenia gry w szachy. Odbywają się one raz w tygodniu, w wymiarze jednej godziny lekcyjnej. Uczęszczają na nie uczniowie z klas IV‑V. Celem zajęć jest m.in. poznanie podstawowych zasad gry w szachy, a także rozwijanie logicznego myślenia.
Szachy są jedną z najstarszych gier na świecie. Jej niewyczerpane możliwości, bogactwo zawartych w grze treści, jej logika a zarazem nieograniczone szerokie pole do popisu dla twórczej wyobraźni i inicjatywy sprawiają, że szachy wniosły poważny wkład do ogólnej kultury ludzkości. Nie bez powodu szachy nazywane są „grą mędrców”, „gimnastyką mózgu”, „królową gier”.
Z pedagogicznego punku widzenia szachy zawierają wiele elementów wychowawczych. Kształcą te cechy charakteru, które są nieodzowne do zwycięstwa nie tylko we wszelkich zawodach sportowych, ale i w życiu. Szachy wyrabiają umiejętność panowania nad sobą, wytrwałość, przezorność i odwagę, poczucie odpowiedzialności za własne decyzje. Uczą prostej prawdy, że własne zdanie i ocena nie zawsze są słuszne i prawdziwe. Szachy wdrażają do stosowania w życiu zasady „fair play”. Nauka gry w szachy oraz konieczne ćwiczenia praktyczne i teoretyczne, wpływają dodatnio na zwiększenie aktywności umysłowej i rozwój pamięci. Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy w młodszym wieku szkolnym wpływa wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły.